28 huhtikuuta, 2009

Digitaalisen taiteen historian pikkunen tiivistelmä.


Tietokoneet kehitettiin 1940 -luvulla ja aluksi ne olivat suunnattuja lähinnä sotilaskäyttöön. 1950-luvulla tietokoneiden käyttö alkoi kuitenkin avautua yleisölle. Taiteellinen kehitys alkoikin jo 1958, kun John Whitney alkoi käyttää analogista tietokonetta animaatioiden luomisessa. Kuitenkin ehkäpä ratkaisivimmat vuodet olivat 1960-luvulla. Heti vuosikymmenen alussa William Fetterin voi sanoa luoneen tietokonegrafiikan termin. Vuonna 1963 hän loikin ensimmäisen digitaalisen ihmisen, "First Man":in. Samana vuonna myös Charles Csuri teki ensimmäisen tietokoneella luodun taideteoksensa. Vuonna 1965 pidettiin ensimmäinen tietokonetaide näyttely, ja 1968 Britteihin perustettiin tietokonetaideyhteisö The Computer Arts Society John Lansdownin ja Alan Sutcliffen johdolla. 1969 tietokonegrafiikkaa alettiin hyödyntää myös markkinataloudessa ja tällöin ilmestyikin ensimmäisiä grafiikkaa hyödyntäviä mainoksia.


Vuonna 1970 Edward Ihnatowiczin teos 'Senster' laitettiin näytille Alankomaihin, Evoluon rakennukseen. Se oli äänille ja hitaille liikkeille reagoiva ja ensimmäinen digitaalisella tietokoneella ohjattava robotti. 1972 Japanin videopelien isä, Atari kehitti markkinoille Pong pelin. Kolme vuotta myöhemmin Bill Gates perusti Microsoftin yhdessä Paul Allenin kanssa ja samana vuonna Martin Newell teki ensimmäisen 3D-mallinnuksen teepannusta. Vuotta myöhemmin Steve Wozniak lanseerasi Applen ja 1977 markkinoille tuli Apple II. 1981 Apple sai kilpailijan IMB:n tietokoneesta ja vuonna 1984 myytiin ensimmäinen Macintosh. 1980 julkaistu Quantelin Paintbox tuli vuonna 1986 suosituksi eri taiteilijoiden, kuten David Hockneyn, Howard Hodgkinin ja Andy Warholin keskuudessa. Tämäkin sai kilpailijan vuonna 1989 Adoben lanseeraamasta Photoshopin ensimmäisestä versiosta.

1990-luku alkoi Microsoftin julkaistessa Windowsin 3.0. Tämä oli ensimmäinen laajan suosion saavuttanut käyttöliittymä ja siitä tuli viisi erilaista versiota vuoteen 1994 mennessä. Vuonna 1991 World Wide Web kehitettiin CERNssä (European Organisation for Nuclear Research) Sir Tim Bernes-Leen johdolla. 1993 3D tietokonepelien edelläkävijä Doom julkaistiin ja se saavutti suuren suosion. 3D-grafiikan kehitys jatkui vuonna 1995, kun elokuvissa nähtävä animaatio yleistyi 3D-animoinniksi Pixarin Toy Storyn murtaessa jään ja näin 3D-grafiikkaa alettiin käyttää muuallakin kuin erikoisefekteissä. Samana vuonna ilmestyi myös Internet Explorerin 2.0 versio ja Sonyn PlayStation. Vuonna 1996 Macromedia osti FutureWavelta animointi ohjelman nimeltä FutureSplash Animator, ja myöhemmin tämä nimettiin Flashiksi. Myös taiteen julkaisu sivusto Rhizome.org julkaisiin vuonna 1996. Kaksi vuotta myöhemmin 3D-mallinnukseen tuli jälleen uusi ohjelma Aliakselta, Maya 3D. Heti 2000-luvun alkuun Sony julkaisi PlayStationistaan 2 version, joka tämäkin sai suurta suosiota. Vuonna 2001 tälle tuli kuitenkin lisää kilpailijoita: Nintendo GameCube ja Microsoftin Xbox. Tietokoneohjelmistojen mullistusta oli taas luvassa 2005, kun Adobe osti Macromedian 3,4 miljardilla US dollarilla.